Med. et Jur. online - 3. évfolyam, 1. szám | 2012. március
2012. márciusától a Med. et Jur. magazin egészében elolvasható a DRportalon.
2012. márciusától a Med. et Jur. magazin egészében elolvasható a DRportalon.
A jogszabályok hatálya azt mutatja meg, hogy az adott jogszabály mely időszakban, mely földrajzi területen és mely jogalanyok tekintetében bír kötelező erővel. E szempontok alapján megkülönböztetjük a jogszabályok időbeli, területi és személyi hatályát.
Egy korábbi cikkben volt már szó az egészségügyi ágazat időben megnyúló „hosszú farkú” felelősségéről; az alábbiakban a kártérítési felelősség egy másik speciális aspektusát mutatjuk be.
A gyógyszerpiac jövő évi megszorításait tartalmazó javaslatcsomag - számos jogszabály módosításával - rendkívül szigorú támogatási rendszert léptethet életbe, hogy a Széll Kálmán-terv szerint a ciklus végéig 120 milliárddal, a büdzsé harmadával szűkítse a gyógyszerek támogatását.
Az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseirol szóló 2003. évi LXXXIV. tv. (továbbiakban: Eütev.) ügyeletre vonatkozó rendelkezése 2011. szeptember 1-jei hatállyal módosult. Az alábbiakban azon jogértelmezési folyamatot mutatom be, mely alapján az ügyeleti időre, pihenőidőre és azok díjazására vonatkozó szabályok végrehajtását illetően megszületett intézetünkben a főigazgatói döntés. A felkészülésre relatív rövid idő állt rendelkezésre, illetve a vonatkozó jogszabály értelmezése több változatban került ki a köztudatba.
Amennyiben valaki az egészségügyi szolgáltatásokra vonatkozó reklámtevékenység szabályait kívánja áttekinteni, nem elégséges ismernie a gazdasági reklámtevékenységekrol szóló 2008. évi XLVIII. törvény rendelkezéseit. A reklámtevékenységek tartalmi és formai korlátait megalapozó rendelkezések ugyanis nem csupán ebben a törvényben szerepelnek.
A magánrendelőjében ingyenesen hangfelvételeket sugárzó fogorvos nem valósít meg "nyilvánossághoz közvetítést" az uniós jog értelmében, ezért az ilyen sugárzás nem jogosítja díjazásra a hangfelvétel-előállítókat - mondta ki a luxembourgi székhelyű Európai Bíróság.
A Teljesítmény Volumen Korlát bevezetése óta az állami egészségügyi szolgáltatók várólistákat voltak kénytelenek bevezetni. Időközben pl. egy gerinc műtétre 5 évesre nőtt a várakozási idő. Az ok nem abban keresendő, hogy nincsen elegendő kapacitás, amivel az adott beavatkozásokat elvégezzék, hanem az állam csak bizonyos mennyiséget képes finanszírozni.
A munkaviszonyt szabályozó új törvénykönyv (2012. évi I. törvény) július elsején történő hatályba lépése új helyzetet teremt egyebek mellett a munkavállalói felelősség terén.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium egyeztetésre bocsájtotta 'A háziorvosok indikátor alapú telj.értékeléséről és az orvosok gyógyszerrendelése értékelésének szabályairól szóló NEFMI-rendelet, valamint az eg.ügyi szolgáltatások e-Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól Kormányrendelet-tervezetet.' Jogszabálytervezet az alább olvasható. Véleményezési határidő: 2012. március 9.
A magyar és uniós jogi szabályozás egyaránt azt igazolja, hogy a Diagon Kft. H1N1 tesztjének forgalmazásával kapcsolatban az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal (EEKH) piacfelügyeleti hatásköre mindvégig megalapozott volt - közölte az EEKH kedden az MTI-vel.
Az új munka törvénykönyvének hatályba lépését követően a munkáltató egészségügyi szolgáltatók nagyobb mértékben követelhetik az okozott kár megtérítését az alkalmazásukban álló orvosaiktól, mint korábban. A kérdés az, hogy ezzel a jogosultságukkal vajon élnek-e majd a munkáltatók?
A munka törvénykönyve egyik, júliusban hatályba lépő módosítása lehetővé teszi majd, hogy a kórházak részben vagy egészben a vétkes dolgozóval fizettessék meg a megítélt kártérítést - mondta a Világgazdaságnak Simon Tamás. A műhibaperes ügyvéd, biztosítási szakjogász hangsúlyozza, hogy a betegek, illetve hozzátartozóik közvetlenül ez után is csak a kórházakat, rendelőket perelhetik.